::Hakcipta Terpelihara 2010; kampung Talang Dalam Kenangan::. Dikuasakan oleh Blogger.

Rabu, 21 Disember 2011

:: ISLAM MELARANG UMATNYA BERDO'A UNTUK MATI ::

Majlis bacaan Al-Quran (kalau tak silapla), yang diadakan di surau, Kg Talang tahun 1993

Rasulullah saw. Bersabda bermaksud: “Janganlah ada diantara kamu yang bercita-cita hendak mati. Sekiranya ia seorang yang baik mudah mudahan ia dapat menambahkan lagi kebaikan, dan sekiranya ia seorang yang jahat mudah mudahan ia dapat bertaubat kepada Allah.”
(H.R.:- Al-Bukhari dan Muslim)

- Huraian:

» Haram hukumnya bagi seseorang muslim bercita-cita dan berdoa untuk mati apabila hidup didalam kesengsaraan dan menderita.

» Setiap mukmin yang panjang umurnya mempunyai banyak peluang untuk ia beramal ibadat kepada Allah sebagai bekalan di akhirat nanti.

» Islam tidak membenarkan umatnya bercita-cita untuk mati, tetapi menggalakkan umatnya supaya bercita-cita untuk menambahkan ilmu pengetahuan demi kemajuan ummah.

" Ya Allah wahai Tuhan kami, panjangkanlah usia kami di dalam mentaati-MU.
Sihatkan tubuh badan kami, terangkan hati kami dlm Islam, murahkanlah rezeki kami zahir dan batin.Hampirkanlah kami kepada kebaikan dan jauhi kami daripada kejahatan zahir batin. Tunaikan segala hajat kami mengenai urusan agama,dunia dan akhirat."
" Ya Allah wahai Tuhan kami, hidupkanlah kami dlm keadaan beriman dan matikanlah kami dlm keadaan beriman dan masukkanlah kami ke syurga-MU dlm keadaan beriman (dgn rahmat-MU)."

إن شــآء الـلَّــه تـعـالـى ... آمـيـن يـا اللَّـه
وصلَّى اللهُ على سـيِّدنا محـمد وعلى آلـه وصـحـبه أجـمـعـين

وآخـرُ دَعْـوَنَـا أنِ الْـحـمـد للّـهِ ربِّ الْـعَـالَـمِـيْن

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Poll

About This Blog




  © Free Blogger Templates Skyblue by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP